به گزارش مشرق، محمد هادی هدایت، کارشناس علوم قرآنی، پیرامون ابعاد شخصیتی حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» گفت: برای درک ابعاد شخصیتی حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» باید این شخصیت بزرگ را از زبان «ائمه معصومین (ع)» شناخت، «امام صادق (ع)» عبارتی عجیب دارد که به واسطه همان میتوان شناختی در مورد حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» پرداخت به عبارت دیگر حقیقت ابعاد شخصیتی حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» را باید از زبان یک معصوم شنید که میتواند ابعاد کامل این شخصیت بزرگ را به خوبی مطرح کند در کتاب کامل الزیارات پیرامون زیارتنامه حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» مطالبی ارزشمند بیان شده است.
***چهار ویژگی مهم در سیره شخصیتی حضرت «ابوالفضل العباس (ع)»
وی در مورد سیره شخصیتی حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» ابراز کرد: در سیره شخصیتی حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» چهار ویژگی مهم وجود دارد که در زیارت حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» نیز به آن اشاره شده در این زیارتنامه بیان شده حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» فردی تسلیم، تصدیق، وفادار و خیرخواه بودهاند این چهار ویژگی سبب شد تا بالاترین درجه شهدای قیام کربلا را مختص حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» کند.
***تسلیم
هدایت تاکید کرد: از «امام صادق (ع)» سوال کردند چرا اینقدر برای سلمانفارسی ارزش قائل هستید ایشان فرمودند: چون سلمان فارسی خواسته «امیرالمومنین (ع)» را بر خواسته خود ترجیح میداد، این یعنی تسلیم بودن همان نکته ارزشمندی که در خصوصیات و سیره حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» به خوبی دیده میشود ایشان خواسته امام و ولی خود یعنی «امام حسین (ع)» را بر خواسته خود ترجیح میدادند این ویژگی تسلیم بودن حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» را نشان میدهد.
***تصدیق
وی به ویژگیهایی که در سیره اخلاقی حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» وجود داشت اشاره و بیان کرد: حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» فردی بودند که همواره به تصدیق امام عصر خود یعنی «امام حسین (ع)» میپرداختند تصدیق در اینجا به معنی عدم شک پیرامون امام و ولی زمان خود است. زمانی که «امیرالمومنین (ع)» امر به جنگ میکردند مردم میگفتند این زمان زمان مناسبی برای جنگ نیست، زیرا ما در حال برداشت گندم هستیم و یا بهانههای متعدد دیگر میآوردند در حالی که «امیرالمومنین (ع)»، ولی زمان بودند و بهترین زمان برای مبارزه را میدانستند.
***وفاداری
این کارشناس علوم قرآنی به ویژگی وفاداری در حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» اشاره و تصریح کرد: حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» زینت یافته به سیره وفا بود زمانی که شمر به پشت خیمههای کاروان کربلا آمد و فرزندان حضرت «ام البنین (س)» که هم قبیلهای او محسوب میشد را وعده به امان نامه داد حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» از وی بسیار عصبانی شد و جواب تندی به وی دادند و به شمرمتذکر شد که هرگز دست از برادرش «امام حسین (ع)» بر نخواهد داشت و تا آخرین لحظه از وی به خانوادهاش دفاع خواهد کرد حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» شرط وفاداری را به صورت کامل نسبت به، ولی زمان خود به اجرا گذاشت.
*** خیرخواهی
هدایت به معنای نصیحت در سیره حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» اشاره و تاکید کرد: در اینجا نصیحت معنی خیرخواهی و کمک است نه به معنای نقد بلکه خیرخواهی دلسوزانه، همان سیره و ویژگی که حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» نسبت به «امام حسین (ع)» داشتند، ایشان همانند بدریون که اولین سپاه اسلام در زمان «پیامبر اکرم (ص)» بودند عمل کردند، زیرا در آن زمان دین اسلام دینی نوپا بود و اولین جنگ خود را تجربه کرد که با عدهای قلیل که بصیرتی فراوان داشتند انجام شد.
وی به زیارت نامه حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» اشاره و تاکید کرد: در این زیارتنامه تاکید شده است که حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» به مقام والای شهدا دست یافته است و در پایان «امام صادق (ع)» میفرمایند خدا لعنت کند کسی را که نسبت به حق تو جهل داشته باشد این جمله به معنای آن است که حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» از اسلام دفاع کرد و برای آن در ابتدا دست هایش را از دست داد سپس با صورت به زمین برخورد کرد او دست از حمایت دین اولیه زمانش برنداشت، و به یاری ولی زمان خود برخواست، یاری ولی زمان به معنی یاری خداوند است و هرکس به یاری خداوند بپردازد خدا او را یاری خواهد کرد.
هدایت علت نامگذاری روز تاسوعا با عنوان روز حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» اشاره و تصریح کرد: در کتاب مقاتل آمده است در روز تاسوعا دشمن شروع به تنگکردن محاصره «امام حسین (ع)» کرد این در حالی بود که «امام حسین (ع)» در مقابل خیمهها نشسته بودند، آفتاب نیز در حال غروب کردن بود لذا حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» را فراخواندند و نخستین فرمان قیام را به ایشان اعلام کردند، «امام حسین (ع)» از برادر گرامیشان خواستند از دشمن برای یک شب زمان بخواهد تا به دعا و مناجات با خداوند پرداخته و به شب زنده داری و قرائت قرآن کریم بپردازند.
این کارشناس علوم قرآنی جایگاه حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» در سپاه «امام حسین (ع)» را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» بالاترین جایگاه را در میان سپاه «امام حسین (ع)» داشتند خداوند متعال به حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» مقامی داده است که همه شهدای دنیا بر آن غبطه میخورند خداوند به جای دو دستی که توسط دشمن بریده شد به او دو بال داده است.
وی پیرامون علت توسل مردم به حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» با عنوان باب الحوائج اظهار کرد: دعایی وجود دارد که از جانب «ائمه معصومین (ع)» مطرح شده و آن دعا «یا کاشف الکرب عن وجه الحسین اکشف کربی بحق اخیک الحسین؛ ای کسی که غم و غصه را از «امام حسین (ع)» برمیداشتی به حق برادرت غم و غصه را از ما نیز دور بگردان»، این ذکر ارزنده است از مشکلات بسیاری از افراد گره گشایی کرده است، در زیارت عاشورا نیز بیان شده است ارواحی که در آستانه تو به عنوان فدایی حضور یافتند افرادی همانند حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» هستند؛ لذا همواره حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» را به برادرش «امام حسین (ع)» قسم میدهند و او را به عنوان باب الحوائج میشناسند البته تعبیر من این است که اگر مردم برای گرفتن حاجتها به حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» و فرزندان «امام حسین (ع)» توسل میکنند در حقیقت به نوعی افراد را به سوی «امام حسین (ع)» هدایت میکنند تا بی اندیشند که هدف «امام حسین (ع)» چه بود و قیام به چه منظور انجام گرفت.
وی تاکید کرد: «امام حسین (ع)» باب رحمت است لذا هنگامی که به ایشان متوسل میشویم تا به درگاه خداوند وساطت کنند باید از ایشان چیزهای بزرگی خواست و تنها به خواستههای دنیوی نپردازیم بلکه خواستههای بزرگتری همچون ملاقات با خداوند را از ایشان بخواهیم.
هدایت بهترین اعمال در روز تاسوعا را مطرح و خاطرنشان کرد: خواندن زیارت عاشورا با صد لعن بسیار مورد تاکید قرار گرفته است از سوی دیگر خواندن زیارت علقمه نیز مورد تاکید قرار گرفته است البته توصیه شده است که دعای علقمه را بعد از خواندن زیارت عاشورا با صد لعن بخوانند که فضیلتی بسیار دارد همچنین احیا در شب عاشورا بسیار مورد تاکید قرار گرفته، زیرا ثواب آن برابر است با عبادت همه ملائک در این شب درعین حال باید توجه داشت که هر روزه در روز عاشورا حرام است، ولی بهتر است کم بخوریم و کم بیاشامیم.